Lagade egna ljus

Har en längre tid sparat stearin som blivit kvar i värmeljusens botten när dom slocknat. Har helt enkelt bara skrapat bort stearinet och samlat det i en burk.

(null)

Idag var det dags att testa laga ljus. Med allt jag fått ihop samlat så fick jag två ljus lagade. Använde mig av en gammal baby mat glasburk och en ljuslykta (från IKEA) som brunnit slut.

Hur du gör:
  • Skölj en glasburk och torka noggrant
  • Lägg vatten och koka och lägg i glasburken (glasburken måste vara i vattnet enda från början att den "vänjer" sig med värmen och inte spricker)
  • Lägg i ditt stearin och blanda om tills det har smultit
  • Lägg "bandet" som ljuset brinner på i din ljuslykta
  • Häll i det smultna stearinet
  • Lägg fast en nypa i snöret så att "bandet" ska hållas i mitten (jag använde mig av en klämma som man kan stänga påsar med)
  • Ställ in i kylen tills ljuset stelnat

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Nästa gång jag lagar ljus, det vill säga när jag samlat ihop med tillräckligt stearin (haha) så ska jag testa laga i någon doft. 
Det här var super enkelt att laga enda som tog tid var när stearinet skulle stelna.